neoficiální název
Stonožka
logo

Dovednosti a potřeby dětí před nástupem do mateřské školy

Co děti v MŠ potřebují

  • děti oblékejte tak, aby si mohly hrát bez strachu z ušpinění oblečení (oblečení by mělo být jednoduché a účelné),
  • v šatně má dítě náhradní oblečení, holinky, pláštěnku a vhodné oblečení pro pobyt venku a dále dítě potřebuje bačkory (ne pantofle) a pyžamo,
  • v prostorách MŠ i na vycházkách děti chodí v obuvi s pevnou patou, ne v pantoflích!
  • rodiče vše  podepisují, zabrání tak jejich případným nedorozuměním při výměně oblečení apod.,
  • děti potřebují svůj malý hrneček, který si poznají, aby byl zajištěn dostatečný pitný režim během dne
  • prosíme o dodání fotografie dítěte 10 x 15 (stonožková výzdoba schodiště)
  • hračky ve školce jsou převážně z přírodních materiálů a podporující dětský vývoj,
  • rodiče nedávají dětem do školky nevhodné hračky (např. bojovné, plastové panenky Barbie či hračky obsahující ftaláty),
  • balení hygienických kapesníků 2x ročně.

 

Co by měly děti umět před nástupem do mateřské školy

1. Identifikace – kdo jsem

  • umět své jméno a příjmení
  • reagovat na své jméno
  • vědět svůj věk (aspoň ukázat na ruce)
  • mít ponětí, kde bydlí
  • bezpečně poznat své věci – oblečení, obuv, plyšáka (i tak je potřeba věci dětem podepsat), 
  • znát bezpečně svou značku

2. Socializace

  • odloučit se od rodičů
  • projevit zájem o ostatní děti, ale neubližovat jim a respektovat je
  • učí se ovládat své chování
  • reagovat na pokyny dospělých (např. na přímý zákaz a příkaz typu: stůj, nesmíš…)
  • ukládat hračky a pracovní pomůcky na své místo
  • chápat a dodržovat daná pravidla jednání a chování

3. Základní hygienické návyky

  • používat toaletu, říct si o svou potřebu
  • mýt a utírat ruce po použití toalety, před a po jídle
  • oplachovat ruce, používat mýdlo, utírat se do ručníku
  • nenosit pleny!!!, při spaní vydržet suché 
  • používat papírový kapesník, zvládat smrkání

4. Stolování

  • vydržet sedět při jídle, neodbíhat od stolu,
  • jíst samo z vlastního talíře
  • používat lžíci a správně ji držet (někteří umí napichovat vidličkou)
  • pít z hrnečku nebo skleničky
  • připravovat si nádobí ke stolování

5. Oblékání

  • poznat si svoje oblečení, pyžamko, boty, bačkorky (raději vše mít podepsané)
  • stáhnout a natáhnout ponožky, kalhoty, tričko, svetr
  • rukama si nazout i zout boty, bačkorky
  • zapnout boty na suchý zip
  • rozepnout zip, zkoušet zapínat knoflíky
  • skládat oblečení, ukládat ho na své místo

6. Hrubá motoriky – schody

  • zvládat chůzi po schodech (střídání nohou)
  • umět chodit po špičkách
  • zvládnout překročit nízkou překážku

7. Komunikace

  • chápat pojmy „já“ a „moje“
  • vyjádřit svou aktuální potřebu (žízeň, hlad, teplo, zima, bolest…)
  • rozumět běžné komunikaci
  • říct si o pomoc, když něco nezvládne
  • ozvat se, když se mu něco nelíbí
  • aktivně užívat slova „děkuji“, „prosím“, omluvit se, pozdravit